Op reis met de patiënt voor betere zorg

Op reis met de patiënt voor betere zorg

16 juli 2018
Ouderenzorg, Persoonsgerichte zorg, Regionale samenwerking met tweede lijn, Regionale samenwerking tussen eerste lijn

Betere artrosezorg in Noordwest Utrecht. Daar werken huisartsen, fysiotherapeuten, orthopeden en reumatologen aan. Ze beslissen meer samen en werken steeds meer volgens het principe van stepped care. Beginnen bij de lichtst mogelijke interventie en als het niet werkt opschalen. Maar hoe is het om dagelijks met artrose te leven? Dag in dag uit te leven met pijn? Wat verwacht je als patiënt van je zorgverlener? Op de Invitational Artrosezorg nemen zes patiënten hun zorgverleners mee op hun persoonlijke reis in hun leven met artrose. Van eerste klachten en diagnose, tot behandeling, coping en samen beslissen. Een reis met veel eyeopeners, weet huisarts Gijsbertjan van Breukelen.

Mensen met artrose wachten vaak zes tot tien jaar na de eerste pijnklachten met hulp zoeken. Ze hebben dan al van alles geprobeerd, uitgezocht en doorstaan. Niet gek dus dat ze als ze eenmaal bij een huisarts komen, snel geholpen willen worden. Deelnemers reageren verbaasd en soms ook geschokt als ze dit horen. Huisarts en voorzitter van de coöperatie Zorg Nu, Gijsbertjan van Breukelen, is één van deelnemers.

Wat is uw ervaring met de patient journey?
“Persoonlijk vond ik het heel verfrissend om te horen hoe een patiënt dat hele proces beleeft. Wij hebben als zorgverlener soms ideeën over wat de patiënt belangrijk vindt. Wij gaan nog wel eens een consult in met het idee dat een patiënt per se geopereerd wil worden, terwijl dat dan helemaal niet zo blijkt te zijn.
Een patiënt wil gewoon weten waar hij aan toe is. En wil met name uitleg over artrose en horen wat wijs is en wat niet,” zegt Van Breukelen. “Eén van de zaken die naar voren kwam, was dat patiënten af en toe graag ​een compliment krijgen. Mensen doen heel erg veel zelf! Revalideren is hard werken. Complimenten geven, dat was voor veel aanwezigen een eyeopener. Maar ook het besef dat de patiënt opstaat en naar bed gaat met pijn, terwijl je de patiënt maar een half uurtje ziet in de spreekkamer.”

“De grootste uitdaging is: inschatten op welk niveau de patiënt zit”


Wat doet u nu anders?
“Ik probeer zelf de principes van stepped care te integreren. De patiënt meer mee nemen en duidelijk voorlichting geven. Op die manier heeft de patiënt zelf tools om aan de slag te gaan. Het is een andere rol, maar die ligt mij wel. Ik vind het prettig om de patiënt zelf regie te laten voeren over zijn chronische aandoening artrose. Als hij vragen heeft, ben ik meer een klankbord dan een alwetende dokter. Ik zie dat als winst. De afgelopen jaren hebben we veel gedaan om de zorg van de tweede naar de eerste lijn te krijgen. We hebben de eerste lijn geëquipeerd met voldoende kennis (uit de tweede lijn). Wat daar automatisch uit volgt, is de ontwikkeling die we nu zien om de zorg van de eerste naar nulde lijn te brengen. Dan moeten patiënten en inwoners in staat zijn om eigen regie te voeren. Daar zit nu de uitdaging.”

Eigen regie, werkt dat voor iedereen? 
“Nee, het ligt er ook aan wie tegenover je zit. Bij een hoogopgeleide dertiger die ook op andere vlakken eigen regie voert, is dat anders dan bij een 70-jarige die dat de afgelopen 50 jaar niet heeft gedaan en denkt ‘de dokter weet het wel’. Ik denk dat voor ons als zorgverlener dát de grootste uitdaging is. Inschatten op welk niveau de patiënt zit. Dat wordt een belangrijke competentie. Wat kan ik, om het maar zo te zeggen, blind over de schutting gooien en wat niet? Of hoe kan ik de patiënt zo ver krijgen dat hij daarin verantwoordelijkheid neemt? Sommige patiënten zullen dat niet willen of niet kunnen. Dat blijft altijd maatwerk.”

Wat is de meerwaarde van Raedelijn?
Raedelijn was de begeleider in het proces. Als professional zit je sterk op inhoud en het is dan goed om iemand bij het proces te hebben die daar buiten staat. Ze adviseerde ons wat wijze stappen waren in het proces. Het idee om de patient journey in te zetten kwam ook bij hen vandaan. Zonder raedelijn was het een stuk lastiger geweest. Dan hadden we zelf het wiel opnieuw moeten uitvinden, terwijl raedelijn ervaring heeft met een groot aantal ​projecten die ze door jaren heen hebben gedaan. Daar zit de expertise.”

Geschreven door Miriam de Kort, Raedelijn
Artikel uit het jaarverslag Samen werken aan gezondheid van Raedelijn.

 

Terug

ROS in uw regio

Wilt u meer weten over de ROS in uw regio? Het overzicht van alle contactgegevens vindt u op de interactieve kaart:

1ste Lijn Amsterdam heet vanaf 1 januari Elaa

Hoogte Kadijk 143C
1018BH Amsterdam
088 – 34 33 000
info@elaa.nl
www.elaa.nl

Proscoop

Lage Bergweg 10
7361 GT Beekbergen
055 – 505 8610
info@proscoop.nl
www.proscoop.nl

 

Elann

Damsterdiep 191e
9713 EC Groningen
050 – 366 6444
info@elann.nl
www.elann.nl

Lijn 1 Haaglanden

Uhlenbeckstraat 1
2273 CE Voorburg
070 - 300 8777
info@lijn1haaglanden.nl
www.lijn1haaglanden.nl

 

Mura Zorgadvies (was voorheen OOGG)

Edisonring 15
6669 NA Dodewaard
0488 – 41 7400
Info@mura.nl
www.mura.nl

Proscoop

Dokter Klinkertweg 16
8025 BS Zwolle
038 – 455 7080
info@proscoop.nl
www.proscoop.nl

ROS Friesland

Gezondheidsboulevard
Dalhuysenstraat 35
8448 EW Heerenveen
0513 – 62 6805
info@rosfriesland.nl
www.rosfriesland.nl

 

ROS Almere heet vanaf 1 januari Elaa

Wisselweg 33
1314 CB Almere
088 – 34 33 000
info@elaa.nl
www.elaa.nl

Roset

Deldenerstraat 61
7551 AC Hengelo
074 – 249 8585
info@roset-twente.nl
www.roset-twente.nl

Raedelijn

Herculeslaan 10
3584 AB Utrecht
030 – 264 4546
info@raedelijn.nl
www.raedelijn.nl

Reos

Legewerfsteeg 10
2312 GW Leiden
071 – 566 1818
info@reos.nl
www.reos.nl

Robuust

Lichttoren 32 (Igluu)
5611 BJ Eindhoven
085 - 401 81 85
info@rosrobuust.nl
www.rosrobuust.nl

 

 

SGZ

Croesinckplein 24-26
2722 EA Zoetermeer
079 - 320 8686
ros@sgzoetermeer.nl
www.sgzros.nl

Steunpunt Koel

IJsselmeer 34
3332 EX Zwijndrecht
078 – 619 3068
info@steunpuntkoel.nl
www.steunpuntkoel.nl

ZONH

W.M. Dudokweg 69
1703 DC Heerhugowaard
072 54 14 600
info@zonh.nl
www.zonh.nl

ZorgImpuls

Schiedamsedijk 41a
3011 ED Rotterdam
010 – 241 0222
info@zorgimpuls.nl
www.zorgimpuls.nl

ZEL

Stokdijkkade 21a
2671 GX Naaldwijk
0174 – 21 0440
secretariaat@zel.nl
www.zel.nl